siddiq-osman

Tuesday, June 24, 2008

akhirnyaa.


Sayembara Cerpen Grup Karyawan Luar Negara 2008Sayembara Cerpen Grup Karyawan Luar Negara 2008 ini merupakan sayembara yang julung-julung kali dianjurkan oleh Grup Karyawan Luar Negara (GKLN) meliputi semua ahli GKLN dari seluruh dunia tanpa batasan regional dan geografi, bahkan memberi fokus kepada genre cerpen.

Matlamat utamanya, mengenalpasti dan memperkukuh bakat, kemahiran, dan minat dalam genre cerpen di samping menyediakan platform untuk ahli-ahli GKLN mengetengahkan karya-karya prosa mereka secara lebih berkesan dan menggalakkan. Cetusan ini diharap dapat menggali dan memperbanyak produk-produk kreatif dari ahli-ahli GKLN sebagai khazanah seni dan susastera Melayu tanah air.

Penganjuran kali pertama ini telah mengumpulkan sejumlah 19 naskhah cerpen oleh 13 penulis dari pelbagai negara. Jumlah ini jauh melebihi sasaran penyertaan yang dijangkakan oleh penganjur, membuktikan betapa genre cerpen tetap mendapat tempat di kalangan ahli-ahli GKLN.Sebagai insentif dan galakan, sebahagian besar penyertaan yang dipilih oleh hakim akan dimuatkan dalam antologi cerpen GKLN yang bakal diterbitkan pada Ogos 2008.

Para hakim telah mengambil masa lebih 1 bulan untuk meneliti satu persatu penyertaan. Meskipun jumlah penyertaan yang memberangsangkan, mutu dan persembahan sebahagian besar penyertaan masih gagal memuaskan hati para hakim. Masih terdapat kelompangan terutamanya dalam aspek memahami ilmu dan kaedah penulisan cerpen yang baik. Pemilihan tema dan aspek penceritaan sebahagian penyertaan masih kurang mempamer kesegaran dan keunikan.

Sungguhpun begitu, dari perbincangan yang teliti para hakim telah mencapai bersepakat memilih 5 buah cerpen untuk dipilih sebagai pemenang Sayembara Cerpen Grup Karyawan Luar Negara yang pertama ini.Senarai para hakim Sayembara Cerpen Grup Karyawan Luar Negara 2008
1) Hafez Iftiqar Mohd Termizi (Ketua hakim)
2) Rebecca Ilham
3) Adibah Abdullah
4) Fahd Razy (Sekretariat)

KEPUTUSAN SAYEMBARA CERPEN GRUP KARYAWAN LUAR NEGARA
PERTAMA
Mohammad Umar Aiman Bin Osman (Siddiq Osman) - SUDAN Judul cerpen: Mengemis di Kota Larangan
Hadiah tempat pertama:
1) Cerpen yang berjaya bakal dimuatkan dalam antologi cerpen Grup Karyawan Luar Negara 2008
2) 13 naskhah buku-buku sastera pelbagai genre

KEDUA
Nurul Lailati Mahat - MESIRJudul cerpen: Wahidah dan Secebis Tabah Khalilullah
Hadiah tempat kedua:
1) Cerpen yang berjaya bakal dimuatkan dalam antologi cerpen Grup Karyawan Luar Negara 2008
2) 10 naskhah buku-buku sastera pelbagai genre

KETIGA
Ainaa Mardhiah Suhaimi - MAGHRIBIJudul cerpen: JIDAL (Jihat Ideologi Duka Andalus Lama)Hadiah tempat ketiga:
1) Cerpen yang berjaya bakal dimuatkan dalam antologi cerpen Grup Karyawan Luar Negara 2008
2) 8 naskhah buku-buku sastera pelbagai genre

Hadiah Penghargaan
Muhaimin Sulam - UNITED KINGDOMJudul cerpen: Warkah Buat RabiahHadiah penghargaan: 1) Cerpen yang berjaya bakal dimuatkan dalam antologi cerpen Grup Karyawan Luar Negara 2008
2) 5 naskhah buku-buku sastera pelbagai genre

Hadiah PenghargaanMuhammad Syukri Rosli - AUSTRALIAJudul cerpen- Usrah di Penarek
Hadiah penghargaan:
1) Cerpen yang berjaya bakal dimuatkan dalam antologi cerpen Grup Karyawan Luar Negara 2008
2) 5 naskhah buku-buku sastera pelbagai genre

Sebaik 5-7 lagi cerpen yang dipilih oleh hakim bakal dimuatkan dalam antologi cerpen Grup Karyawan Luar Negara 2008. Senarai penuh peserta yang berjaya akan diumumkan sedikit masa lagi.

JUTAAN TAHNIAH KEPADA PARA PEMENANG!Semoga kejayaan ini bakal menggalakkan budaya penulisan khususnya dalam genre cerpen di kalangan para pelajar luar negara.Laporan penuh para hakim bakal dimuatkan dalam antologi cerpen Grup Karyawan Luar Negara 2008 berjudul 'Mengemis di Kota Larangan'
posted by umaq_eiman at 5:14 AM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home