siddiq-osman

Saturday, May 16, 2009

Mengapa saya tidak ghairah meraikan hari hari kebesaran modern?

Saya selalu dipertikai tak mengambil tahu ttg hari besar yang disambut seperti hari ibu, hari guru, hari bumi, hari lahir dan macam macam hari yang lain. Bukan aku jenis tak ambbil kisah atau malas nak semakkan kepala. Tetapi bagi aku kalau banyak sangat perayaan maka perayaan yang sebenar dah jadi tak meriah. Dalam Islam raya tuh 3 kali jer Raya Haji, Raya Puasa dan Hari Jumaat. Semua sambutan yang baru baru nih bukanlah aku nak kata haram disambut tetapi aku mmg tak rasa ada sebab pon nak sambut. Kalau hari ibu. Hari hari aku doakan untuk ibu aku bagi aku hari hari adalah hari ibu. Hari guru samalah juga cuma taklah hari hari macam mana aku doakan ibu aku kadang kadang miss la juga.

Hari bapa, bapa aku mmg bukan mengharapkan hadiah atau wish wish nih, memanglah kalau diucapkan dia lagi seronok tapi aku rasa bapa aku pon tak tau bila hari bapa. Sama jer kami senarnya. Hari Valentine"s yang ni ada org kata haram. Dan yang lagi tak boleh diterima la nih dah mula org Islam sambut krismas, deepavali, cap go meh, gong xi fa chai, hari wesak pon ada. Tak ke celaru biru tuh. Masa IFC derang demo tapi masa raya nampak macam depa nih kepala IFC ja.

SO lepas ni kalau korang nak raikan railah. jangan nak push push aku. Aku taknak argue mende mende remeh ni. Kalau korang rasa manfaat buatlah. Bagi aku aku ada nilaian aku sendiri. Aku bukan korang. Korang bukanlah plak aku kan?
posted by umaq_eiman at 6:18 AM

2 Comments:

terpeluanglah pada penilaian masing2. Tp, bg para guru pasti mereka suka dan rasa dihargai jika kita adakan sambutan khas utk mereka...just for appreciation..apapun byk lagi perkara lbh penting utk argue..btw, happy teacher's day

May 16, 2009 at 6:43 AM  

sungguh.. ana stuju dgn pndpt ni..
hari guru, hari ibu/bapa, dlm Islam ialah setiap hari..

make them feel special everyday.. kn lbih berharga..

June 26, 2009 at 7:38 PM  

Post a Comment

<< Home