siddiq-osman

Wednesday, March 31, 2010

Al Kafirun

بسم الله الرحمن الرحيم
Surah Al-Kaafirun

 
MUQADDIMAH

Surah Al-Kaafirun mengandungi 6ayat dan ia merupakan salah satu surah dari surah-surah Makiyah.
Pada zaman ketika awal penyebaran islam di Makkah, terjadilah satu perbalahan diantara sekelompok orang musyrikin (iaitu Al-Walid bin Al-Mughirah, Al-`Aas bin Al-Wa`il, Aswad bin Al-Muthalib, dan juga Umaiyah bin Khalaf) yang mana mereka telah memberi cadangan jahat kepada Rasulullah s.a.w supaya baginda mengikut agama mereka menyembah berhala selama setahun, dan pada tahun berikutnya mereka pula menyembah Allah dan mengikut agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. , kemudian tukar semula secara bergilir-gilir selang setahun, sebagai kononnya bagi mendamaikan perbalahan yang mereka hadapi.
Rasulullah s.a.w kemudiannya diam tanpa sebarang jawapan sehinggalah Allah s.w.t menurunkan Surah ini bagi membalas cadangan jahat mereka itu.

TAFSIR
1) Wahai Muhammad, katakanlah kepada mereka yang memberikan cadangan kotor itu: Hai orang-orang kafir yang kufur pada wahyu yang diturunkan Allah, ingkar beribadah padaNya, dan menyekutukan Tuhan yang Esa dengan patung-patung dan berhala!

2) Sekarang ini aku tidak akan menyembah sembahan yang sesat dan apa saja yang kalian sembah sepertimana yang kalian cadangkan.
3) Dan pada sekarang ini juga kalian tidak akan menyembah apa yang aku sembah sepertimana yang telah ditetapkan oleh Allah keatas kalian.
4) Malah pada masa akan datang dan selamanya Aku tidak akan menyembah tuhan yang sesat yang kalian sembah itu.
5) Dan kalian juga tidak akan menyembah Tuhan yang aku sembah ini pada masa akan datang dan selama-lamanya , kerana Tuhanku (Allah) telah menghukumkan ke atas kamu semua dengan kematian di dalam keadaan kufur dan syirik sehingga kamu semua dicampakkan ke dalam neraka dek perbuatan kamu yang menyeleweng, dan hati kamu yang busuk itu.
6) Kalian memiliki agama kalian yang sesat itu dan aku tidak akan mengikutinya, dan Aku mempunyai agamaku yang mana tidak akan diikuti oleh kalian selama-lamanya.

PENUTUP
Dengan itu Allah menyuruh RasulNya memberhentikan pengharapan kepada mereka untuk beriman dan memeluk islam, dan mereka juga berputus asa untuk menghasut baginda supaya mengikut cadangan mereka yang jahat itu. Dan Allah telah menutup pintu hati kesemua mereka, ada yang mati di dalam kafir ketika peperangan Badar dan ada yang mati di makkah dalam keaddan syirik dan kafir sepertimana benarnya kata-kata Allah bahawa mereka tidak akan beriman dengan Islam, dan akan dihumban ke dalam api neraka yang sangat pedih siksanya tanpa sebarang rahmat dari Allah. Na`uzubillahi min zalik.


Wallahu a’lam bissawab.
posted by umaq_eiman at 1:29 AM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home